Sprzęgła KR i KV, K1 i K2; K3 i K4

2024-11-04

"Sprzęgło KV" w skrzyniach biegów ZF  odnosi się do hydraulicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego odpowiedzialnego za przeniesienie napędu na biegi do przodu. Litera "V" pochodzi od niemieckiego słowa "Vorwärts", co oznacza "do przodu".

 

"Sprzęgło KR" to hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe odpowiedzialne za przeniesienie napędu na biegi do tyłu.  Litera "R" pochodzi od niemieckiego słowa (Rückwärtskupplung – sprzęgło wsteczne)


"Sprzęgło K1 i K2 oraz K3 i K4" to hydraulicznie sterowane sprzęgła wielotarczowe jazdy do przodu – o prędkościach jazdy proporcjonalnych do oznaczeń cyfrowych.

w skrzyniach biegów ZF: 3WG200; 3WG201; 4WG158; 4WG180; 4WG200; 4WG201; 4WG208; 6WG200 ; 6WG201;6WG260

"Sprzęgło KV" w skrzyniach biegów ZF  odnosi się do hydraulicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego odpowiedzialnego za przeniesienie napędu na biegi do przodu. Litera "V" pochodzi od niemieckiego słowa "Vorwärts", co oznacza "do przodu".

"Sprzęgło KR" to hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe odpowiedzialne za przeniesienie napędu na biegi do tyłu.  Litera "R" pochodzi od niemieckiego słowa (Rückwärtskupplung – sprzęgło wsteczne)

"Sprzęgło K1 i K2 oraz K3 i K4" to hydraulicznie sterowane sprzęgła wielotarczowe jazdy do przodu – o prędkościach jazdy proporcjonalnych do oznaczeń cyfrowych.

Skrzynie biegów ZF:3WG; 4WG;6WG są automatycznymi przekładniami, szeroko stosowanymi w maszynach budowlanych i przeładunkowych, takich jak ładowarki kołowe, wózki terminalowe oraz ciągniki samolotowe. 

Powyższe modele skrzyń biegów  mają zastosowanie w:

- ładowarkach New Holland; Doosan; JCB; Fiat Allis 745HB i FR15; Hitachi

- wozidłach John Deere; Moxy; Bell; Terex; Volvo 

- równiarkach drogowych ORENSTEIN & KOPPEL (O&K)

- dźwigach i żurawiach samojezdnych; Demag AC50-1, Faun RTF i ATF; Terex

- ciągnikach terminalowych Kalmar TT131 Kalmar TT161

- żurawiach stoczniowych Sennebogen

- ładowarkach Kalmar SISU RTD1523 

Charakterystyka skrzyni biegów ZF:3WG; 4WG;6WG

Cechy nadane  przez  producenta ZF Friedrichshafen AG to :

  • Cztery przełożenia  jazdy do przodu i trzy do tyłu.

  • Hydrokinetyczny konwerter momentu, który umożliwia płynne przekazywanie napędu.

  • System sprzęgieł wielotarczowych, sterowanych elektro-hydraulicznie, odpowiedzialnych za wybór przełożeń i kierunku jazdy.

Sprzęgło KR i KV, K1 i K2; K3 i K4   jest kluczowym elementem skrzyni biegów i pełni następujące funkcje:

  • Przenoszenie momentu obrotowego na biegi do przodu: Aktywacja sprzęgła V umożliwia przekazywanie napędu z silnika na przekładnię w trybie jazdy do przodu.

  • W połaczeniu z kolejnymi sprzęgłami K1 i K2 oraz K3 i K4 Sprzęgło V umożliwia zwiększanie  prędkości jazdy do przodu

  • Sterowanie kierunkiem jazdy: W połączeniu ze sprzęgłem R (Rückwärtskupplung – sprzęgło wsteczne),sprzęgło V pozwala na zmianę kierunku jazdy bez konieczności zatrzymywania pojazdu.

Zasada działania sprzęgła KR i KV, K1 i K2; K3 i K4   

  1. Budowa sprzęgła:

    • Wielotarczowe sprzęgło mokre: Składa się z naprzemiennie ułożonych tarcz stalowych i tarcz z materiałem ciernym, zanurzonych w oleju przekładniowym.

    • Sterowanie hydrauliczne: Ciśnienie oleju jest dostarczane do komory sprzęgła, dociskając tarcze i umożliwiając przeniesienie momentu obrotowego.

  2. Proces załączania:

    • Aktywacja: Gdy operator wybiera jazdę do przodu, do tyłu lub zwiększa prędkość jazdy zawór sterujący kieruje ciśnienie oleju poprzez przewody i kanału olejowe wydrążone w wałku sprzęgła  do odpowiedniej komory kosza .

    • Przeniesienie napędu: Olej działający ciśnieniem na uszczelniacze i tłok powoduje docisk tarcz i tym samym sprzężenie kosza sprzęgła poprzez zazębienie tarcz z koszem i przekładek stalowych z wielowypustem koła zbębatego.

  3. Proces rozłączania:

    • Dezaktywacja: Przy zmianie na bieg niższy lub neutralny czy wsteczny, ciśnienie w sprzęgle jest redukowane.

    • Rozłączenie tarcz: Sprzęgło przestaje przenosić moment, umożliwiając zmianę przełożenia lub kierunku jazdy.

Znaczenie sprzęgła KR i KV, K1 i K2; K3 i K4 w eksploatacji

  • Efektywność operacyjna: Zapewnia płynne i bezudarowe przenoszenie napędu, co jest kluczowe w precyzyjnych operacjach maszyn roboczych.

  • Trwałość: Konstrukcja sprzęgła mokrego zwiększa żywotność komponentów dzięki efektywnemu chłodzeniu i smarowaniu.

  • Bezpieczeństwo: Umożliwia szybką reakcję na polecenia operatora, co jest istotne w dynamicznych warunkach pracy.

Problemy i diagnostyka

  • Objawy zużycia sprzęgła KR i KV, K1 i K2; K3 i K4   :

    • Opóźnienie w reakcji na polecenia jazdy do przodu.

    • Ślizganie się podczas ruszania lub pod obciążeniem.

    • Nietypowe hałasy lub wibracje.

    • Wzrost temperatury oleju

    • Opiłki lub większe zanieczyszczenia w oleju

    • Spadek ciśnienia oleju

  • Przyczyny problemów:

    • Zużycie tarcz sprzęgłowych: Naturalne zużycie materiału ciernego.

    • Zanieczyszczenie oleju: Brak regularnej wymiany oleju może prowadzić do uszkodzeń.

    • Uszkodzenia hydrauliki: Nieszczelności lub awarie zaworów sterujących.

  • Procedury diagnostyczne:

    • Kontrola ciśnienia oleju: Sprawdzenie prawidłowości ciśnienia w układzie hydraulicznym.

    • Inspekcja oleju: Ocena stanu oleju pod kątem zanieczyszczeń i właściwości fizykochemicznych.

    • Inspekcja elementów ciernych sprzęgła, uszczelniaczy i tłoków

    • Testy funkcjonalne: Symulacja warunków pracy w celu oceny działania sprzęgła.

Praktyczne wskazówki

  • Regularna konserwacja:

    • Wymieniaj olej przekładniowy zgodnie z zaleceniami producenta.

    • Sprawdzaj filtry hydrauliczne i wymieniaj je w razie potrzeby.

  • Szkolenie personelu:

    • Zapewnij odpowiednie szkolenie operatorów w zakresie obsługi maszyn.

    • Uświadamiaj o znaczeniu prawidłowego użytkowania dla trwałości sprzęgła.

  • Monitorowanie parametrów:

    • Korzystaj z systemów diagnostycznych do monitorowania ciśnienia i temperatury oleju.

    • Wykrywaj wczesne objawy zużycia dzięki regularnym kontrolom.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Różnice w modelach: W zależności od wersji skrzyni ZF mogą występować różnice w konstrukcji sprzęgła KV i KR.

  • Wpływ warunków pracy: Ekstremalne warunki, takie jak wysokie obciążenia czy zanieczyszczenia, mogą przyspieszać zużycie sprzęgła

Dostępność części zamiennych w OEParts.com.

 Używanie oryginalnych części ZF zapewnia kompatybilność i trwałość- zapraszamy do naszego sklepu internetowego https://oeparts.com.pl/

U nas kupisz:

- kosze sprzęgieł do skrzyń ZF: 3WG200; 3WG201; 4WG158; 4WG180; 4WG200; 4WG201; 4WG208; 6WG200 ; 6WG201;6WG260

- tarcze i przekładki skrzyń ZF:3WG; 4WG;6WG

- tłoki i uszczelniacze; łożyska oraz podkładki regulacyjne sprzęgieł: KR i KV; K1 i K2 oraz K3 i K4   

- koła zębate i wałki do skrzyń ZF: 3WG200; 3WG201; 4WG158; 4WG180; 4WG200; 4WG201; 4WG208; 6WG200 ; 6WG201;6WG260

      Zapraszamy również do działu regeneracji części do skrzyń ZF: 3WG200; 3WG201; 4WG158; 4WG180; 4WG200; 4WG201; 4WG208; 6WG200 ; 6WG201;6WG260 pod adresem  https://oeparts.com.pl/regeneracje-czesci-do-maszyn-budowlanych

Awarie w skrzyniach biegów ZF: 3WG200; 3WG201; 4WG158; 4WG180; 4WG200; 4WG201; 4WG208; 6WG200 ; 6WG201;6WG260 oraz prośby o porady w naprawach możecie Państwo zgłaszać z telefonicznie pod nr  :

+48 696 187 551

+48 735 671 339 

Za pomocą  poczty elektronicznej  :

kontakt@oeparts.com.pl

mariusz@oeparts.com.pl

 

Prośby o wyceny części zamiennych  prosimy kierować na adres:

adam@oeparts.com.pl

julia@oeparts.com.pl


Krótkie podsumowanie

Sprzęgło KV i KR w skrzyniach biegów ZF to kluczowy element odpowiadający za przeniesienie napędu na biegi do przodu i do tyłu. Ich prawidłowe działanie zapewnia efektywną i bezpieczną eksploatację maszyn, w których jest stosowana ta przekładnia. Zrozumienie funkcji i konstrukcji sprzęgła KV i KR oraz regularna konserwacja są niezbędne dla długotrwałej i bezawaryjnej pracy urządzeń.